zondag 25 september 2011

Interview met teamleider Tom Bus

Tom Bus is sinds zijn komst bij Voerendaal, ongeveer tien jaar geleden, teamleider van het eerste team. Hij leidde het team van de derde klasse KNSB naar de Meesterklasse, met als hoogtepunt de tweede plaats van afgelopen seizoen. Ook deze week hoopt hij het Limburgse team naar een mooi resultaat te leiden. Naast teamleider is Tom ook een sterk speler: hij werd in 1993 Limburgs kampioen in de B-klasse, in 2004 in de A-klasse en in 2011 bij de senioren.



Eerste impressies: geweldig!
“Geweldig, grandioos, zowel individueel als voor de vereniging. Dat ik dit mag meemaken! We hebben een heel gemeleerd gezelschap in het team en vullen elkaar goed aan. We gaan samen wandelen, eten, voorbereiden en ook spelen natuurlijk. Het is dus erg gezellig!”. “Daarnaast is het prachtig dat wij als hobbyschakers mogen aantreden ten midden van en tegen de wereldtop. Ik had nooit gedacht dat ik dit nog mee kon gaan maken, en het is dan ook het (voorlopige) hoogtepunt in mijn schaakcarriere. Ik word hier zowaar herkend door grootmeesters als Winants en Kogan!” “Ook de locatie in de stijl van de Habsburgers is fantastisch. We verblijven in heel statige hotels met een balzaal ingericht als speelzaal. Aan het plafond van vier meter hoog hangen kroonluchters, er zijn spiegels aan de wand.”.



Doelstellingen voor het team
“Ik zou het mooi vinden als we hoger eindigen dan we van tevoren geplaatst waren, dat is dus hoger dan een 39e plaats van de 62 teams. Vandaag hebben we het onze tegenstanders zwaar gemaakt, ik denk niet dat ze achteraf blij waren met ons. Die lijn moeten we voortzetten!” “Daarnaast zou het mooi zijn als we individuele successen kunnen behalen. Bijvoorbeeld, als Christof hier zijn derde IM-norm haalt, dan wordt hij meteen tot IM benoemd.” “Daarnaast is het een prachtige gelegenheid om onze sociale netwerken uit te breiden. Al die schakers die je misschien kent van Facebook of de Playchess schaakserver kun je hier in het echt ontmoeten. Dat natuurlijk veel leuker dan alleen maar contact op het internet.”

Na afloop: terug naar school!
Tom werkt bij de Trevianum Scholengroep te Sittard. Dit is een LOOT-school, die samenwerkt met NOC-NSF en talentvolle sporters extra faciliteiten geeft. Zo kunnen zij extra trainingen en wedstrijden volgen. Bekende leerlingen van deze school zijn voormalig wereldkampioen polsstokhoogspringen Rens Blom en voetballer Kevin Hofland. “Ik ben heel blij dat mijn meespelen mogelijk gemaakt wordt door mijn werkgever en mijn collega’s. Zij nemen deze week mijn lessen over, zodat er geen enkel lesuur uitvalt. Door mijn meespelen heb ik nog meer begrip voor mijn leerlingen, ik ondervind nu aan den lijve hoe het is om mee te doen aan een sportwedstrijd op hoog niveau.”.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten